دانی

با دانی همیشه می دانی

دانی

با دانی همیشه می دانی

قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط فشار روحی و ناراحتی عصبی برای بدن خطرناک است . چرا ؟

قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط فشار روحی و ناراحتی عصبی برای بدن خطرناک است . چرا ؟

متأسفانه در دنیای صنعتی امروز بیماری های روحی روانی به طور فزاینده ای در حال افزایش است.اختلال های روانی با ایجاد هزینه های مستقیم(بار مالی جهت اقدامات تشخیصی و درمانی،بازتوانی و پیشگیری)و هزینه های غیر مستقیم(کاهش توان فردی،کاهش نیروی فعال جامعه،بار خانوادگی و…)اثرات زیانباری بر جامعه می گذارند.متأسفانه مردم بیماری های روانی و عصبی را نسبت به سایر بیماری ها کمتر می شناسند و به همین دلیل در بسیاری از موارد به هنگام برخورد با این گونه بیماران متوجه بیماری آنها نمی شوند،با آنها برخورد ناشایست می کنند و حتی ممکن است به سرزنش یا نصیحت پرداخته و یا بیماران را به دعانویس و گیاه درمان های سنتی معرفی می نمایند.از این رو شناسایی علل و علائم بیماری های روانی می تواند خط بطلانی بر این اندیشه ها باشد. (۲۸)از طرفی هریک از ما یا یکی از اطرافیان و خانواده ما در طول زمان زندگی خود ممکن است یکی از علائم بیماری های روحی روانی را تجربه نماییم آشنایی با این علائم و دانستن راهکارهای ارائه شده در قسمت های ذیل ممکن است در کاهش آسیب های ناشی از این بیماری ها و بهبودی مؤثر باشد.

علل اختلالات روانی شامل موارد زیر است:

 تغییرات بیوشیمیایی در سطح سلول های عصبی {مثلاً در افسردگی میزان نوراپی نفرین کاهش می یابد}(۲۹)یا به دلیل ضایعات مغزی ناشی از عفونت،ضربه،نرسیدن خون،خونریزی،تومور،مصرف طولانی الکل،صرع درمان نشده و…،علل ارثی، فضای خانوادگی، تجارب دوران کودکی،فضای خانوادگی،عوامل اجتماعی،عوامل شناختی،عوامل تغذیه ای نظیر تأثیر کمبود ید در عقب ماندگی ذهنی و جسمی و اختلال در توانایی یادگیری،کشمکش ها و فشارهای مختلف از دیگر عوامل مؤثر بر اختلالات روحی روانی هستند که در ادامه در این خصوص بیشتر صحبت خواهد شد(۲۸)


نشانه های اولیه از اختلالات روانی:(۳۷)

اختلالات روانی علائمی دارند که افراد مبتلا و یا کسانی که به آنها نزدیک هستند متوجه می شوند که ممکن است شامل موارد زیر باشد:
     علائم فیزیکی (به عنوان مثال درد و اختلال خواب)
    علائم عاطفی (به عنوان مثال احساس غم، ترس و یا اضطراب)
    نشانه های شناختی (مانند اشکال در فکر کردن ، اختلال در حافظه)
    علائم رفتاری (به عنوان مثال  ناتوانی در انجام وظایف معمول روزانه، استفاده بیش از حد از موادمخدر یا داروهای روانگردان)
    علائم ادراکی (به عنوان مثال دیدن یا شنیدن چیزهایی که دیگران احساس نمی کنند).

علائم اولیه از یک اختلال تا اختلال دیگر متفاوت است. افرادی که تجربه یک یا بیشتر از یک مورد علائم ذکر شده در بالا را دارند در صورتی که به شکل ناراحتی قابل توجهی است و یا با وظایف زندگی روز به روز تداخل دارد باید برای جستجوی کمک از پرسنل حرفه ای تشویق شوند. (۳۷)

نمونه هایی از اختلالات روانی شامل افسردگی، سوء مصرف مواد، اسکیزوفرنی، عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم دوران کودکی، و زوال عقل است که می توانند در مردان و زنان در هر سنی و در همه نژادها و گروههای قومی رخ دهند. اگر چه علل بسیاری از اختلالات روانی به طور کامل درک نشده است اما می توان آنها را به ترکیبی از عوامل زیستی، روانی و اجتماعی مانند حوادث استرس زا، یک پیش زمینه دشوار خانوادگی، بیماری های مغزی، ارث و یا ژن ها، و مشکلات پزشکی مربوط دانست. به هر حال در اغلب موارد، اختلالات روانی می تواند به راحتی تشخیص داده و به طور موثر درمان شود. (۳۷)

 از آنجایی که پرداختن به همهء اختلالات روانی در این وبلاگ امکانپذیر نمی باشد به برخی از آنها اشاره شده است

۱- افسردگی: افسردگی بیماری بسیار شایع عصر ماست. بر طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت تخمین زده شده است که در سراسر جهان بیش از ۱۵۰میلیون نفر از افسردگی رنج می برند.و در تمامی جهان روندی فزاینده دارد. این در حالی است که حدود نیمی از مبتلایان به افسردگی یا از بیماری خود بی خبرند یا بیماری آنها چیزی دیگر تشخیص داده شده است.

افسردگی یک بیماری اختصاصی نیست بلکه در تمامی سنین و همه نژادها، هم در زنان و هم در مردان ظاهر می شود. افسردگی بیماری ساده ای نیست بلکه انواع گوناگون دارد به طوری که در بعضی افراد به صورت هایی ظاهر می شود که ما عموماً آنها را افسردگی نمی شناسیم.(۱۳).غم و خلق افسرده احساسی شایع و طبیعی است که برای هر کسی گاهی پیش می آید اما در طولانی مدت بد و آسیب رسان است.افسردگی به دلیل کاهش نوراپی نفرین در مغز اتفاق می افتد.(۲۹)معمولاً علائم افسردگی در سه حالت احساس، رفتار و جسم است.آشنایی با این علائم در شناسایی و سپس رفع آنها مؤثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.