دانی

با دانی همیشه می دانی

دانی

با دانی همیشه می دانی

بینی

Canine-nose.jpg

بینی سگ از حساس‌ترین بینی‌ها به حساب می‌آید.
تصویر شماتیک از بینی انسان.

از دیدگاه کالبدشناسی به برآمدگی‌ای در بدنمهره‌داران که جای قرار گرفتن منخرها است بینی یادماغ گفته می‌شود. عملکرد سوراخ بینی انجام دم و بازدم است.

مردان نسبت به زنان دارای بینی بزرگ تری هستند و این امر ناشی از تفاوت جنسیتی آنها در نیاز به انرژی است چراکه مردان نیاز به انرژی بیشتر و در نتیجه اکسیژن بیشتری دارند.[۱]

استخوانهای بینیویرایش

در انسان استخوان خیش (Vomer) بخش پشتی (خلفی) زیرین، تیغه بینی را ایجاد می‌کند. استخوان ومر یکی از استخوان‌های فرد جمجمه است. خیشدر خط میان‌پیکانی midsagittal line قرار گرفته و با استخوان‌های پروانه‌ای sphenoid، پرویزنی ethmoid،کامی palatine چپ و راست، و بَرواره‌ای maxillaryچپ و راست مفصل می‌شود. بخش قدامی تیغه بینی غضروفی است.

بخش خارجی بینی ناحیه برآمده و سطحی است که در وسط صورت قرار دارد و شامل دو بخش است بخش استخوانی ، شامل استخوانهای بینی و زایده پیشانی فک بالا و بخش غضروفی که شامل تعدادی غضروف بهم چسبیده است.

شاخکهای بینیویرایش

در هر فرد به طور طبیعی، در هر طرف بینی سه بر آمدگی استخوانی در داخل بینی (دیواره طرفی) وجود دارد که در فارسی شاخک و در اصطلاح پزشکی توربینت یا کونکای بینی (TURBINATES OR CONCHAE) نامیده میشوند.هر شاخک استخوان نازک و پهنی است که روی آن را نسج نرم و مخاط می‌پوشاند و به ترتیب شاخکهای فوقانی ، میانی و تحتانی نامیده میشوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.